Duurzaamheid mvs

E31e9ff08d0ef61f02561c2669100b45

Terug

Op weg naar een duurzame Batavierenrace

Missie
Duurzaamheid speelt een steeds belangrijkere rol in de wereld om ons heen. Dat komt omdat de wereldconsumptie alsmaar toeneemt, waardoor veel grondstoffen uitgeput dreigen te raken. Er zijn oplossingen nodig. Duurzame oplossingen die tevens zorgen voor behoud van biodiversiteit en voorkomen dat het klimaatprobleem uit de hand loopt.

De Batavierenrace is ’s werelds grootste estafetteloop. Haar unieke concept van sport en fun zorgt elk jaar opnieuw voor duizenden studentdeelnemers uit binnen- en buitenland. Tegelijkertijd kent de Batavierenrace een grote milieubelasting, met name door het energiegebruik en uitstoot van de busjes waarmee alle deelnemende teams zich langs de route bewegen. De Batavierenrace wil dan ook graag haar bijdrage leveren aan een duurzamere wereld. Daarbij stelt ze de rol van de Nederlandse student als onderdeel van the next generation centraal.

Visie
De Batavierenrace wil uitgroeien tot hét voorbeeld richting de Nederlandse maatschappij hoe duurzaamheid en fun kunnen samengaan. Daarmee wordt duurzaamheid leuk, en wordt er draagvlak gecreëerd. Ze wil laten zien dat er veel meetbare duurzaamheidwinsten te behalen zijn bij behoud van het estafetteconcept en zet daar op in. Met dit alles wil ze demonstreren hoe de Nederlandse student een rol kan spelen in de oplossing voor de duurzaamheidsvraagstukken uit onze samenleving.

Strategie
Om tot meetbare verduurzaming te komen zonder dat de extra kosten bij de deelnemers komen te liggen, is het van belang dat er:
1) slimmer en spaarzamer met de middelen wordt omgegaan;
2) extra geldvermogen gegenereerd wordt via partnerships.

Bata Lab
De Batavierenrace wil tot een groen verdienmodel komen dat met vernieuwende duurzaamheidprojecten partner- & sponsorships aantrekt. Deze zogenaamde Bata Branding Concepts zijn innovatief en hebben een valorisatiewaarde die verder reikt dan de race zelf. Ze vormen het Bata Lab: de plek waar duurzaamheid, innovatie en ondernemendheid op unieke wijze samenkomen.
In het groene draaiboek voor 2013 zijn opgenomen de volgende twee Bata Branding Concepts:
1) Hardlopende BataVoetafduk®;
2) Campus: Inzamelpunt Frituurvet®.
Zie ook de vacature.

Het groene verdienmodel:

Bata branding concepts


Bata goes Sustainable
De Batavierenrace heeft samen met Morgen, het landelijke studentennetwerk voor duurzaamheid, de commissie Bata goes Sustainable ingesteld die zich bezig gaat houden met de verduurzamingstaak voor zowel de korte als de langere termijn. De mogelijkheid voor deelnemers om hier actief bij betrokken te raken is erg belangrijk.

Terug